Spring til hovedindhold

Forslag

Andet

Du er ved at anmelde andre typer af it-relateret økonomisk svindel, fx identitetstyveri, phishing, ransomware eller noget helt andet.

Brug dit NemID, og gem al dokumentation – også efter du har sendt din anmeldelse.
Hvad kan du anmelde?
Dit NemID eller andre personlige oplysninger er blevet brugt til at optage forbrugslån og/eller oprette abonnementer.
Du har modtaget en e-mail, hvor afsenderen tilkendegiver fx at være i besiddelse af fotos af seksuel karakter af dig, eller at vedkommende er bestilt til at gøre skade på dig eller dine nærmeste. Afsenderen forsøger at få dig til at overføre penge eller kryptovaluta for ikke at sende de pornografiske billede videre til dine kontakter eller på anden måde gøre alvor af truslerne. 
Din computer er blevet låst eller blokeret, og du skal betale et beløb for at få den låst op (ransomware).
Du har modtaget en falsk e-mail eller sms med det formål at lokke personlige oplysninger ud af dig.

Hvis der med dit kreditkort er foretaget betalinger/overførsler, som du ikke kender til, skal du henvende dig til din bank for at få kortet spærret og gøre indsigelse mod de beløb, der er blevet trukket fra din konto.

 

Dette kan i mange banker gøres via netbank. Det er vigtigt, at du gør indsigelse over for banken, da det har betydning for din mulighed for at få refunderet pengene.

 

Hvis du gør indsigelse over for din bank, behøver du ikke fortsætte anmeldelsen, da politiet i mange tilfælde i stedet vil få en anmeldelse fra banken eller den butik, hvor kortet er blevet misbrugt.

 

Du er dog velkommen til at fortsætte anmeldelsen, og du bør altid fortsætte anmeldelsen, hvis du har mistanke til en konkret person, som kan have foretaget betalingerne/overførslerne, eller hvis du har andre oplysninger, som kan være vigtige for politiet.

Hvis der fra din netbank er foretaget betalinger eller overførsler, som du ikke kender til, skal du henvende dig til din bank og gøre indsigelse mod de beløb, der er blevet trukket fra dine konti.

 

Dette kan i mange banker gøres via netbank. Det er vigtigt, at du gør indsigelse over for banken, da det har betydning for din mulighed for at få refunderet pengene.

 

Hvis du gør indsigelse over for din bank, behøver du ikke fortsætte anmeldelsen, da politiet i mange tilfælde i stedet vil få en anmeldelse fra banken.

 

Du er dog velkommen til at fortsætte anmeldelsen, og du bør altid fortsætte anmeldelsen, hvis du har mistanke til en konkret person, som kan have foretaget betalingerne/overførslerne, eller hvis du har andre oplysninger, som kan være vigtige for politiet.

Du kan naturligvis også anmelde hændelser, der ikke er nævnt blandt de ovenstående eksempler.  
Hav følgende oplysninger parat
Det kan fx være et skærmprint af din MobilePay-kvittering eller din kontooverførsel via netbank.
Det kan fx være bruger-id, Facebook-profil, adresse, telefonnummer, e-mailadresse o.l.
Vedhæft anden dokumentation, som kan hjælpe politiet i forbindelse med efterforskningen af din sag.

Max 4 mb pr. fil

Hvad sker der, når du har anmeldt?
Kvitteringen vil bl.a. indeholde et journalnummer, som du bedes oplyse, hvis du senere henvender dig om din anmeldelse. 
I politiet bestræber vi os på at behandle din anmeldelse så hurtigt som muligt. Vi modtager imidlertid mange anmeldelser om økonomisk svindel på internettet, så vi kan ikke på forhånd sige, hvornår din anmeldelse vil blive behandlet.
Afvis cookies