Spring til hovedindhold

Forslag

Undgå misbrug af NemID, identitet og kortoplysninger

Misbrug af identitet, kortoplysninger og NemID er, hvis en kriminel får fat på dine personlige oplysninger og misbruger dem til at optage lån i dit navn eller overføre penge fra din konto.

 

Gode råd fra politiet

Det bedste råd

  • Tjek altid dit kontoudtog for mistænkelige transaktioner.

Yderligere gode råd

  • Skift dit NemID-login til at være et andet end dit cpr. nr på nemid.nu.
  • Videregiv ikke fortrolige oplysninger i e-mails, på sms, på sociale medier eller over telefonen.
  • Lav et stærkt kodeord. Tidligere anbefalede man hyppige skift af passwords, men nu er anbefalingen at bruge lange passwords, der består af både små og store bogstaver samt tegn, og som er sværere at bryde.
  • Når du handler på nettet, skal du altid tjekke oplysningerne grundigt i sms'en fra Nets. Vær opmærksom på, om det er den rigtige webshop og det rigtige beløb, der står i sms'en. Stop straks dit igangværende køb, og spær dit betalingskort hurtigst muligt, hvis oplysningerne i sms'en ikke stemmer overens med dit igangværende køb.
  • Undgå at klikke på links i annoncer, hvor tilbuddet ofte er for godt til at være sandt. Tilgå i stedet hjemmesiden via din browser. På den måde undgår du at havne på den falske side, hvor der er risiko for, at den overvåges af en kriminel.

En gerningsmand kan få fat i din identitet, kortoplysninger eller NemID, hvis du:

 

  • Har tastet dine oplysninger ind på en falsk webshop (phishing)
  • Modtager en sms fra en kendt virksomhed, og sender dine oplysninger via sms (smishing)
  • Bliver ringet op af en svindler og overtalt til at udlevere dem over telefonen (vishing)
  • Har brugt en offentlig computer og glemt at logge af
  • Har smidt personlige papirer i skraldespanden og ikke streget de personlige oplysninger ud
Konkrete eksempler

Sonja er 35 år og bor i Valby med sin mand, Conrad, og deres tvillinger på fem år. En dag – mens hun er på arbejde - bestiller hun en uges ferie for familien til Nice i Frankrig. Samme aften tikker en e-mail ind fra Nets:

 

"Vi har modtaget en transaktionsanmodning fra dit kreditkort, fra en IP-adresse uden for Danmark. Af denne grund har vi suspenderet processen midlertidigt i 72 timer. Hvis du er ejer af denne transaktion, skal du ikke gøre mere. Hvis denne transaktion er blevet udført af en anden person, skal du annullere den ved at klikke på linket herunder. [LINK]. Vores service tager ikke noget juridisk ansvar ved manglende øjeblikkelig reaktion fra sin side. Tak for dit samarbejde i denne sag."

 

Sonja tænker "åh nej, måske er der nogen, som har opsnappet mine oplysninger i forbindelse med købet af billetter til Nice? Hun skynder sig at klikke på linket, der leder hende videre til en side, hvor hun taster sit navn, cpr-nummer og betalingskortoplysninger og beder om at få annulleret transaktionen.

 

Et par dage efter bliver Sonja ringet op af sin bank: Der er blevet overført 155.000 kr. til en udenlandsk konto. Hun ringer straks til Nets og spørger, om de ikke har stoppet transaktionen. Nets fortæller hende, at de aldrig har sendt en e-mail med forespørgsel om en ulovlig transaktion. De ville aldrig sende en e-mail, hvor de beder hende om oplysninger. 

 

Pludselig går der et lys op for Sonja. E-mailen må have været falsk.

Jørgen er  67 år, førtidspensionist og bor i Aarhus med sin kone Ingelise. En dag bliver han ringet op af et ukendt nummer. Manden i røret fortæller, at han ringer fra den tv-udbyder, hvor Jørgen er kunde:

 

Der er problemer med hans abonnement, og de skal have nogle oplysninger, de har mistet i forbindelse med en opdatering af deres system. Hvis de ikke får dem hurtigt, kan Jørgen miste sin internetforbindelse og tv-kanaler for en periode.

 

Jørgen er ikke interesseret i at være uden internet og tv, så han oplyser sit cpr-nummer, sit NemID, og giver ham nogle forskellige koder og den sms-kode, han får undervejs.

 

Der går et par dage, og så bliver Jørgen ringet op af Jyske Bank, der har lagt mærke til uregelmæssig aktivitet på Jørgen og Ingelises konto. Der er overført over 60.000 kr. til forskellige udenlandske bankkonti. Jørgen tænker straks, at det da ikke kan passe. Han har ikke købt noget på nettet for nyligt.

 

Pludselig kommer han i tanke om samtalen med medarbejderen fra sin tv-udbyder. Kan det have været et svindelnummer?

Er skaden sket?

Hvis du er blevet udsat for it-relateret økonomisk kriminalitet, bør du anmelde det til politiet.

Anmeld
Afvis cookies