Spring til hovedindhold

Forslag

Ansøg om våbentilladelse til foreningsbrug

Ansøg om eller forny våbentilladelse til at bruge dit eget våben i en flugt- og fugleskydnings forening, eller jagtforening og lignende. Det gælder, hvis du ikke har jagttegn, eller hvis foreningen ikke er godkendt til at give våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer. Du kan også indsende årlig dokumentation for dit medlemskab i foreningen.

Hvis foreningen er medlem af SKV, skal du i stedet for ansøge på en SKV2-blanket via formanden i foreningen. Hvis din jagtforening har tilladelse til at give våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer, bør du i stedet for ansøge om våbenpåtegning ved din formand.
HAV FØLGENDE PARAT
Du skal logge ind med dit NemID.
Foreningens navn, adresse, hovedorganisation og evt. foreningens SKV- eller jagtforeningsnummer.
  • Dokumentation for medlemskab af jagt- eller flugtskytteforening (fx kopi af dit årsmedlemskort,  kvittering for betalt kontingent til foreningen eller erklæring fra foreningens formand).
  • Oplysninger om sælger – navn, adresse, telefonnummer, evt. cvr-nr.
  • Våbendata – våbennummer, våbentype (fx riffel eller haglgevær), våbentype (fx Over/Under eller pibe), fabrikat, model, ladesystem, kaliber, pibelængde målt fra pibens munding til enden af patronkammeret, våbnets totallængde målt fra kolben til mundingen.
  • Vedr. armbrøst skal der også vedhæftes dokumentation for godkendt skydebane (baneinstruks).
  • Formålet med din ansøgning, dvs. hvad du skal bruge våbnet til.
  • Betalingskort.
 
  • Journalnummer på tilladelse.
  • Dokumentation på for gyldig års medlemsskab af foreningen (fx kopi af dit årsmedlemskort, kvittering for betalt kontingent til foreningen eller erklæringen fra foreningens formand)
 
Spørgsmål og svar

Alle borgere over 15 år i Danmark har mulighed for at få et NemID/MitID. Har du ikke allerede et, kan du derfor bestille det. Du kan bestille MitID via din bank eller på www.borger.dk/internet-og-sikkerhed/mitid

Hvis du ikke har NemID/MitID, skal du sende de oplysninger, som vi skal bruge til at behandle din ansøgning, samt kvittering for indbetaling af afgift, som brevpost. Se kontaktoplysninger

Du skal dog være opmærksom på, at det forlænger sagsbehandlingstiden væsentligt, hvis du vælger at ansøge med brevpost. Det skyldes, at brevpost øger risikoen for fejl i ansøgningen, at vi skal bruge længere tid på manuel indtastning af dine data, og at PostNord typisk skal bruge op til 5 dage på levering af almindelige breve.

 
Hvis du på ansøgningstidspunktet er under 18 år, skal vi bruge en samtykkeerklæring fra din forældre eller værge. Du skal oplyse deres e-mailadresse, hvorefter de vil modtage en e-mail med en digital samtykkeerklæring, der skal underskrives med NemID.

Det koster 1.085 kr. at ansøge om medlemstilladelser, både til rifler og haglgevær, og om fornyelse af disse. Det koster ikke noget at indsende årlig dokumentation for medlemskab i foreningen. 

 

Bestemmelserne om betaling fremgår af våbenlovens § 6b.

Når du har indsendt din ansøgning digitalt, modtager du en kvittering i e-boks.  Vi bestræber os på at behandle din ansøgning inden for 1-5 uger. I perioder med højsæson og ferie kan der dog forekomme længere sagsbehandlingstid.

Hvis vi mangler yderligere oplysninger i forbindelse med din ansøgning, vil vi kontakte dig. Ellers vil du modtage afgørelsen i e-boks. 
 

Kontakt våbenafdelingen

Hvis du har spørgsmål eller har brug for hjælp til din ansøgning, kan du kontakte våbenafdelingen

Se kontaktoplysninger