Spring til hovedindhold

Forslag

Kredsrådets samarbejdsplaner

Samarbejdsplaner for Kredsrådet i Bornholms Politi.

Indledning

 

Danmark er opdelt i 12 politikredse, hvoraf Bornholms Politi udgør én politikreds. Politikredsen består geografisk af Bornholms Regionskommune. 


Bornholms Politi og Bornholms Regionskommune har traditionelt et godt og tæt samarbejde – med en fælles målsætning om at skabe et trygt samfund. 

Samarbejdet mellem kommuner og politi er formelt reguleret af retsplejelovens § 111, hvorefter der i hver politikreds oprettes et kredsråd vedrørende politiets virksomhed. 

Politidirektøren udarbejder i medfør af Retsplejelovens § 113 hvert år en plan for samarbejdet mellem politiet, kommunerne, andre offentlige myndigheder, interesseorganisationer, foreninger m.v. i politikredsen. 

 

Værd at vide

Kredsrådet på Bornholm består af

 

Fra Bornholms Politi: Politidirektøren, chefpolitiinspektøren, chefanklageren og administra-tionschefen. 
Fra Bornholms Regionskommune: Borgmesteren og tre medlemmer af kommunalbestyrelsen. 

Politidirektøren er formand for kredsrådet. Borgmesteren er næstformand. Bornholms Politis stiller sekretariatsbistand til rådighed for kredsrådet. 

Kredsrådet drøfter spørgsmål af almindelig karakter vedrørende politiets virksomhed og organisati-on i politikredsen samt spørgsmål vedrørende kriminalitetsudviklingen og samarbejdet mellem poli-tiet og lokalsamfundet, herunder en lokal samarbejdsplan. Det følger af retsplejelovens § 112.
 

Det strategiske niveau

Kredsrådet udgør det strategiske niveau.
Der henvises til forretningsordenen for kredsrådets arbejde.

 

Det operationelle niveau

Politiet, de fire lokalråd, og det koordinerende SSP-udvalg udgør det operationelle niveau.

Politiet følger kriminalitetssituationen i lokalområdet, så problem-, risiko- og udviklingsområder spottes så tidligt som muligt. Fokus er tillige på tendenser blandt børn og unge, hvor en så tidlig og rettidig indsats bør tilstræbes i de konkrete situationer. Det er i den forbindelse af væsentlig betyd-ning, at politiet vedligeholder og udbygger det fornødne lokalkendskab og bevarer en tæt kontakt til lokalsamfundet. Dette sikres blandt andet ved kontakten og dialogen i lokalrådene.

Der er oprettet fire lokalråd: Midt, Øst, Vest og Nord.
Bornholms Politi har kontakten til lokalrådene, der er et rådgivende forum, der er oprettet for at skabe en god dialog mellem lokalsamfundet og politiet om store og små aktualiteter og tendenser på det lokale plan. Erfaringer på landsplan viser, at lokalrådene er velegnede fora til at knytte kontakter mellem politiet og lokale beboer-, handelsstands- og idrætsforeninger, virksomheder m.v.

Det koordinerende SSP-udvalg.
Det koordinerende SSP-udvalg er sammensat af stabsleder fra Bornholms Politi (formand), og cen-terchef for Børn og Familie, centerchef for Skole, SSP-konsulent fra Bornholms Regionskommune. Derudover kan ad hoc repræsentanter indgå i udvalget efter behov. Det koordinerende SSP-udvalg har til opgave inden for kredsrådets strategiske kriminalpræventive rammer operationelt at koordine-re samarbejdet mellem skole, socialforvaltning og politi. Samarbejdet vedrører håndtering af strate-giske overvejelser samt identificering af problemstillinger på det taktisk niveau i feltet af SSP-samarbejdet.

Det taktiske niveau

Politiet og relevante interessenter på specifikke sagsområder udgør det taktiske niveau.

Bornholms Politi samarbejder med flere relevante parter ud fra strategi og mål for samarbejdet, her-under kriminalitetsforebyggelse og radikalisering, samt indenfor særlige fagområder, herunder Fol-kemødet på Bornholm.

Det er målet for samarbejdet mellem Bornholms Politi, Bornholms Regionskommune og øvrige eks-terne samarbejdsparter i politikredsen at bevare og udbygge det fornødne lokalkendskab og en tæt kontakt til lokalsamfundet ved, at:

 

  • samarbejdet på alle niveauer – med respekt for sektoransvaret - er velfungerende, og at in-formation, viden og gode idéer deles og kommunikeres frit og levende mellem de forskellige parter i samarbejdet;
  • samarbejdet på alle niveauer medvirker til, at der skabes en sammenhængende indsats på det kriminalpræventive område for at sikre børns og unges trivsel, og for at ”fødekæden” til det kriminelle miljø søges brudt, og tilgangen af unge, der havner i en kriminel løbebane, be-grænses mest muligt;
  • der er fokus på kriminalitetsniveauet og –udviklingen i de enkelte lokalområder;
  • politiet opleves nærværende i lokalsamfundet;
  • samarbejdsparterne på de forskellige niveauer har et godt kendskab til hinanden og indsigt i hinandens arbejdsområder;
  • samarbejdsparterne på de forskellige niveauer - som en naturlig dynamisk proces - koordine-rer og inddrager hinanden i beslutningsprocessen om fælles aktiviteter;
  • viden og information fra det operationelle og taktiske niveau er rettidig til rådighed for det strategiske niveau til brug for dette niveaus beslutninger m.v.
I det følgende er anført de samarbejdsområder og -fora, som kredsrådet har aftalt er omfattet af kredsrådets arbejdsområde.

 

Det kriminalitetsforebyggende samarbejde og SSP, SSP+, PSP og KSP

Både Bornholms Politi og Bornholms Regionskommunen har med udgangspunkt i lovgivning og i deres forskellige arbejdsområder pligt til at arbejde med forebyggelse af kriminalitet. Det er derfor vigtigt, at alle relevante lokale aktører bliver inddraget i samarbejdet omkring disse opgaver, der løses i et samvirke mellem politiet, regionskommunen og lokalsamfundet. Dette giver øget mulighed for sammenhæng mellem myndighedernes indsatser i forsøget på at sikre en god trivsel og de bedste sociale forhold for børn, unge og borgerne i øvrigt. Der skal således være en klar ”rød tråd” i myn-dighedernes politik og indsatser. Det lokale samarbejde mellem skole, socialforvaltning og politi – SSP-samarbejdet – udgør krumtappen i det lokale kriminalpræventive arbejde i forhold til børn og unge.

Målgruppen for det kriminalitetsforebyggende arbejde spænder vidt og omfatter:

  • Samarbejde om tidlig indsats for børn under skolealder;
  • SSP-samarbejde om koordineret indsats i forhold til børn og unge i skolealderen op til 18 år;
  • SSP+ samarbejde i forhold til unge, der er fyldt 18 år og typisk op til ca. 25 år;
  • PSP-samarbejde om koordineret indsats i forhold til psykisk syge og socialt udsatte;
  • KSP-samarbejde om koordineret indsats i forhold til løsladelse fra fængsel;
  • Koordineret indsats mod ekstremisme og radikalisering.

SSP-samarbejdet giver mulighed for at opfange faresignaler og udviklingstendenser i kriminaliteten og i børns og unges levevilkår så tidligt, at der kan gøres en indsats for at hindre, at de unge havner på en kriminel løbebane. Samtidig er SSP-samarbejdet et velegnet forum til at afklare, hvilke mulig-heder for forebyggende arbejde, der er lokalt for de involverede myndigheder. SSP-samarbejdet kan desuden gennem projekter være med til at modvirke, at der opstår grupper eller bander af unge med kriminel adfærd.

SSP-samarbejdet omfatter også unge, der er fyldt 18 år – det såkaldte SSP+ samarbejde. Samarbejde med erhvervsvirksomheder i lokalområdet indgår derfor som et væsentligt led i det forebyggende arbejde med henblik på blandt andet at skaffe lære- eller arbejdspladser til unge, som har behov for en særlig støttende indsats.

Strategien for det kriminalitetsforebyggende samarbejde er, at SSP-samarbejdet mellem politiet og regionskommunen fortsætter med vægt på et tæt samarbejde, samt på at opbygge, anvende og ved-ligeholde et lokalt netværk, der har kriminalpræventiv indvirkning på børn og unge.

Den kriminalpræventive indsats over for børn og unge i politikredsen tager udgangspunkt i de unges forskellige situationer og vilkår med henblik på, at opnå den størst mulige værdi og virkning af ind-satsen på følgende måde:

  • En generel indsats, der bør finde sted løbende under børnenes og de unges opvækst med inddragelse af skoler, klubber, ungdomsskoler og andre ungdomsinstitutioner og uddannel-sessteder. Indsatsen omfatter oplysningskampagner, særlige SSP-dage, faste møder mellem politiet og kommunens SSP-medarbejdere, møder med forældrebestyrelser i børneinstitutio-ner og på skoler samt fælles aktiviteter som led i skolernes projektarbejde m.v.
  • En specifik indsats rettet mod udsatte grupper af børn og unge, som er ved at udvikle en kri-minel adfærd. Den specifikke indsats gennemføres i samarbejde med f.eks. skoler og ung-domsklubber, hvor der kan iværksættes konkret og opsøgende arbejde.
  • En individorienteret indsats i forhold til unge, som allerede har begået kriminalitet med hen-blik på at forebygge, at de pågældende begår ny kriminalitet. Den individorienterede indsats omfatter også egentlig behandling. Indsatsen skal også sigte mod, at de pågældende perso-ner får nye sociale relationer uden for deres hidtidige miljø.

 

PSP- og KSP-samarbejdet

PSP- og KSP-samarbejdet på Bornholm, der omfatter aktører på psykiatriområdet, de sociale myn-digheder, politiet og Kriminalforsorgen, kan i sin form sammenlignes med SSP-samarbejdet. Formå-let er en kriminalitetsforebyggende indsats ved at sikre, at psykisk syge, socialt udsatte eller andre udsatte målgrupper, herunder løsladte efter fængselsstraf, får den behandling eller de relevante til-bud, der måtte være behov for. Samarbejdet er fast etableret med en styregruppe og en arbejdsgrup-pe. I styregruppen deltager af Bornholms Politi (Forebyggelsesenheden), Bornholms Regionskom-mune (Center for Psykiatri og Handicap), Kriminalforsorgen på Bornholm og Region Hovedstadens Psykiatri. I arbejdsgruppen deltager repræsentanter fra de samme aktører tillige med klinikchefen fra Psykiatrisk Center Bornholm og anklagemyndigheden.

Forebyggelse af ekstremisme og radikalisering

Radikalisering er en alvorlig samfundsmæssig udfordring, hvor terrorangreb koblet til ekstremistiske grupper og ideologier de senere år har ramt civile mål flere steder i verden - herunder i Europa, hvor det generelle trusselsniveau i Danmark fortsat er højt. Forebyggelse af ekstremisme og radikalisering er derfor et fokusområde, hvor der er sat massivt ind både nationalt og internationalt med bevillin-ger og udvidede beføjelser til politi og efterretningstjenester i en række vestlige lande.

På Bornholm er der, i lighed med landets øvrige politikredse, etableret et infohus med henblik på at sikre en koordineret indsats i forhold til udviklingen på dette område. Bornholms Politi, regions-kommunen og øvrige aktører, herunder fra det civile samfund, indgår i dette samarbejde. Dette gø-res blandt andet ved, at lokale myndigheder er aktivt opsøgende blandt risikogrupper og forældre, har fokus på at sikre familiers trivsel og integration samt aktivt arbejder på at inkludere børn og unge i attraktive og positive fællesskaber. Bornholms Politi har forankret indsatsområdet mod radikalise-ring i det eksisterende kriminalpræventive samarbejde og etableret en ”tovholder-funktion” i kre-dens forebyggelsesenhed. Tovholderen deltager sammen med repræsentanter fra de øvrige politi-kredse og kommunale aktører i kvartalsvise mødefora med PET og SIRI (Styrelsen for International Rekruttering og Integration under Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet) og til et nationalt årsmøde mod radikalisering og voldelig ekstremisme.

Over årene er Folkemødet på Bornholm blevet en god og stærk tradition, der indebærer et tæt samarbejde mellem Bornholms Politi og Bornholms Regionskommune. Samarbejdet har et meget væsentligt fokus på de sikkerhedsmæssige forhold. Også de trafikale og ordensmæssige forhold – herunder udskænkning af alkoholiske drikke og udstedelse af lejlighedstilladelser m.v. – forudsætter et tæt og løbende samarbejde.

Bornholms Politi vil i så høj grad som muligt - under iagttagelse af den til enhver tid værende sik-kerhedssituation – medvirke til, at Folkemødet gennemføres som et festligt og folkeligt arrangement med en politiindsats, der sikrer tryghed for alle deltagere. Det være sig for politikere, debattører, gæster i øvrigt samt borgerne på Bornholm.

Til opfyldelse af de krav, der stilles til politiet, regionskommunen og andre myndigheder og instan-ser, er der etableret samarbejdsflader og oprettet samarbejdsfora inden for en række sags- og fagom-råder, herunder:

 

Arbejdsmiljøsager

Samarbejdsmøder mellem Bornholms Politi og Arbejdstilsynet på Bornholm, Tilsynscenter Øst.

Beredskabskommissionen

Bornholms Politi er repræsenteret i Beredskabskommissionen.

Beredskabsstaben på Bornholm

Det beredskabsmæssige samarbejde, der involverer Bornholms Politi, Bornholms Regionskommune, Beredskabsstyrelsen på Bornholm, Det Bornholmske Hjemme-værn og Bornholms Hospital (Region Hovedstaden).

Bevillingsnævnet

Samarbejde mellem Bornholms Politi og Bornholms Regionskommune, hvor po-litiet bidrager til sagsbehandling og vurdering af sager vedrørende alkoholbevilling.

Dyrevelfærd

Samarbejde mellem Bornholms Politi og Fødevarestyrelsen Bornholm samt praktise-rende dyrlæger.
På særlige områder, f.eks. fugleinfluenza, er der et beredskabsmæssigt samarbejde, der også omfat-ter Bornholms Regionskommune, Beredskabsstyrelsen på Bornholm og Det Bornholmske Hjemme-værn.
Endvidere samarbejdes der med organisationen Bornholms Landbrug & Fødevarer.

Konfliktråd

Bornholms Politi, Forebyggelsesenheden, foretager visitation af sager til konflikt-rådsmægling. Et antal beskikkede konfliktrådsmæglere varetager gennemførelsen af de enkelte mæglinger.

KSP-samarbejdet

på Bornholm er samarbejdet mellem Kriminalforsorgen, socialforvaltningen ved Bornholms Regionskommune og politiet (KSP-samarbejdet) omkring en koordineret indsats over for personer, der løslades fra fængsel, forankret i PSP-samarbejdet.

Miljøsager

Samarbejdsmøder mellem Bornholms Politi og Bornholms Regionskommune, Natur, Miljø og Fritid/Regional Udvikling, It og Sekretariat.

 

Natteravnene

Mødeforum mellem Bornholms Politi og organisationen af frivillige Natteravne, som regionskommunen i SSP-regi også indgår i.

Offerrådgivningen

Bornholms Politi samarbejder med Offerrådgivningen om rådgivning til og samtaler med ofre for forbrydelser.

Psykiatrien

Udover PSP-samarbejdet har Bornholms Politi tillige et samarbejde med Psykiatrisk Afdeling om håndtering af psykisk syge, herunder i forbindelse med tvangsindlæggelser.

Rusmiddelgruppen

Mødeforum under Rusmiddelrådet, Social- og Sundhedsudvalget, hvor Born-holms Politi, Forebyggelsesenheden, deltager sammen med Bornholms Regionskommune, misbrugs-området, samt SSP-konsulenten. Dette forum har til formål at understøtte en koordineret alkohol-indsats og en indsats vedr. stoffer og rygning.

SKAT

Bornholms Politi samarbejder med Skattecenter Bornholm, herunder i relation til strafferet-lig efterforskning af skatte- og afgiftssager samt ulovlig udenlandsk arbejdskraft.

Strandfogeder

Bornholms Politi har ansat et antal strandfogeder, der varetager opgaver i henhold til strandingsloven, herunder opsynet med kyststrækningen og registrering af strandinger og iland-drevet gods.

Særlovsområdet

Bornholms Politi har i relation til konkret sagsbehandling og efterforskning straf-fesager på en række områder reguleret i særlovgivningen et samarbejde med relevante afdelinger i Bornholms Regionskommune, herunder på bygningsområdet, miljøområdet og i forhold til naturbe-skyttelse.

Trafikalt og vejteknisk samarbejde

Bornholms Politi og Bornholms Regionskommune samarbejder på det trafikale område og deltager i flere fora inden for dette område.

Ungdomskriminalitetsnævnet

Fra den 1. januar 2019 er der etableret ungdomskriminalitetsnævn i alle landets politikredse. Nævnet træffer afgørelser i sager vedrørende børn og unge i alderen 10 til 17 år, som er mistænkt eller dømt for alvorlig kriminalitet og samtidig vurderes at være i særlig fare for at begå yderligere kriminalitet, eller som er mistænkt eller dømt for personfarlig kriminalitet. Nævnet er et uafhængigt organ, der på Bornholm består af en dommer og to medlemmer fra hen-holdsvis regionskommunen og Bornholms Politi.