Spring til hovedindhold

Forslag

Forebyg DDoS-angreb

Et DDoS-angreb (Distributed Denial of Service) er et digitalt angreb, hvor nogen forhindrer dig i at få adgang til et it-system eller til en hjemmeside ved at overbelaste det med et systematisk og massivt antal forespørgsler.

Gode råd til at forebygge og forsinke DDoS-angreb
Ved at opdele netværket i flere dele besværliggøres effekten af et DDoS-angreb, da de typisk er koncentreret mod få eller et mål. Du kan derfor bl.a. overveje at separere indgående og udgående internettrafik for at gøre det svære for hackere at lægge din hjemmeside eller it-system ned.
Det er en god idé at kontakte din internetudbyder og høre, hvilke services de tilbyder, hvis du skulle blive ramt at et overbelastningsangreb.
Mange sikkerhedsleverandører og udbydere tilbyder udstyr, som er skræddersyet til at håndtere DDoS-angreb. Udstyret placeres foran firewalls og bruger mønstergenkendelse til at analysere den indgående datatrafik. Afviges der væsentligt fra normalmønstret begrænses, blokeres eller filtreres trafikken for at undgå overbelastning af det bagvedliggende netværk.
Gode råd, hvis du er blevet udsat for et DDoS-angreb
Da et DDoS-angreb kan betyde øjeblikkelige forretningskonsekvenser, kan det være vigtigt at få angrebet håndteret hurtigt og effektivt. Det er derfor en god idé på forhånd at have planlagt en DDoS-drejebog,som sikrer en godkendt, ensartet og effektiv tilgang til at håndtere angrebet, så du hurtigt kan returnere til normal drift.
Er du blevet udsat for et DDoS-angreb, så tag kontakt til internetleverandøren eller den eksterne udbyder, som kan være med til at standse datatrafikken. Du kan ligeledes kontakte DDoS-sikkerhedsfirmaer. De har typisk stor kapacitet og erfaring med at håndtere DDoS-angreb hurtigt og kan omdirigere trafikken til egne servere, som kan klare belastningen.

Anmeld det, hvis nogen udsætter dig for et DDoS-angreb.

 

Anmeld DDoS-angreb

Som borger eller virksomhed kan du kontakte Digitaliseringsstyrelsens Cyberhotline for Digital Sikkerhed på tlf.: 3337 0037.
Hotlinen kan bl.a. hjælpe med basal vejledning om, hvordan du skal forholde dig, hvis du er udsat for et cyberangreb eller digital svindel. 

Som virksomhed kan du via 114 inden for tidsrummet  kl. 07.00-20.00 i hverdage blive viderestillet til medarbejdere i politiet, der har særlig viden om cyberangreb. Du bør anmelde forholdet hurtigst muligt, da mange af de digitale spor, politiet skal bruge i efterforskningen, ofte bliver overskrevet eller slettet af de kriminelle.  

Er du blevet udsat for et DDoS-angreb?

Anmeld det, hvis nogen forhindrer dig i at få adgang til et it-system, en hjemmeside eller en spilserver ved at lave et angreb af typen DDoS (Distributed Denial of Service). Disse typer af angreb overbelaster dit system med et systematisk og massivt antal forespørgsler, og bør anmeldes til politiet.

Anmeld