Spring til hovedindhold

Forslag

Hittegods

Særlige regler for hittegods i Københavns Politis område.

Find hittegodskontor og se åbningstider.

 

Afleveringspligt

Hittegods skal så vidt muligt afleveres på den nærmeste politistation. Finderen kan dog aflevere godset til ejeren, hvis han ved, hvem det er.

 

Kontante penge

Indgår der kontante penge i hittegodset, der afleveres til politiet, skal finderen have udleveret en kvittering for beløbet.

 

Udfindelse af rette ejer - bortsalg på auktion

Politiet opbevarer hittegods i op til tre måneder alt afhængig af hittegodsets art. Vær opmærksom på, at en række effekter, herunder cykler, kun opbevares i én måned. Hvis ejeren af et stykke hittegods ikke har henvendt sig inden gældende tidsfrist, destrueres effekten eller sælges på auktion. Disse auktioner over cykler og hittegods finder sted løbende. Auktionerne afholdes af Lauritz.com.

 

Hvis en pung, tegnebog eller lignende indeholder personlige papirer eller andre oplysninger, der kan identificere ejeren, sendes effekten til ejeren.

 

Afhentning af cykler

Cykler vil kunne afhentes om tirsdagen fra kl. 9-14 på Amager Strandvej 3-5, 2300 København S.

Som hovedregel kan henvendelse til hittegodskontoret ske personligt, skriftligt eller pr. mail. I tilfælde af effekter med identificerbare serienumre, kan henvendelse dog ske telefonisk. Det samme gør sig gældende for henvendelse om mobiltelefoner, hvor man har et IMEI nr. (15 cifre). 

 

Information til boligforeninger:

Evt. effekter i forbindelse med rydning af lofts- og kælderrum betragtes ikke som hittegods.
Effekterne skal bortskaffes af boligforeningerne selv.

Øvrige forespørgsler fra publikum:

Hittegodsbåde: tlf. 3874 8822

 

Bortgåede dyr

Der skal rettes henvendelse til Dyreværnet, tlf. 4494 6695.
Fremlyste dyr kan ses Dyreværnets hjemmeside.

Oftest stillede spørgsmål om hittegods

En pung med ID bliver sendt til den adresse, du er registreret med i folkeregistret.

 

Får vi en taske/pose/kuffert m.m med ID, sender vi en underretning til den adresse, du er registreret med i folkeregistret. 

 

Vi skal bruge mobiltelefonens IMEInummer. Det er et 15-cifret nummer telefonen har. Det står på æsken, den var i ved køb. Nummeret kan muligvis også fås af teleselskabet. Har du dette nummer, kan du ringe og få oplyst, om vi har din telefon.

 

Har du ikke nummeret, SKAL vi bruge følgende oplysninger pr. mail: Mærke, model, farve, SIMkortnummer, pinkode m.m. samt hvor og hvornår den er mistet.

 

Vi skal bruge effektens serienummer, har du dette, kan du ringe og få oplyst, om vi har den mistede effekt.

 

Er det ikke muligt at fremskaffe, skal vi bruge så mange detaljer som muligt, såsom mærke, model, farve, password m.m. samt hvor og hvornår effekten er mistet. Husk også at oplyse om effekten er i etui, samt giv en beskrivelse af dette – Oplysningerne sendes pr. mail.

 
KUN personlig henvendelse – vi kan IKKE hjælpe telefonisk eller pr. mail med disse effekter.

Har du mistet noget i en af ovenstående kategorier, kan vi IKKE hjælpe telefonisk.

 

Du kan henvende dig personligt eller sende en mail (kbh@politi.dk)med udførlig beskrivelse af effekten, samt hvor og hvornår den er mistet.