Gode råd
Mød køber/sælger ansigt til ansigt, når handlen skal gennemføres. Så kan du sikre dig, at du får den vare, du betaler for – og du kan samtidig tjekke varens stand.
Hvis du har den mindste mistanke om, at du er ved at blive snydt, skal du stoppe handlen. Du risikerer at miste dine penge, og de er svære at få igen, når de først er havnet i hænderne på den forkerte – også selvom gerningsmanden dømmes.
Er varen meget billig, skal du altid være skeptisk. Der kan fx være tale om en stjålet vare. Køber du stjålne varer, er det også strafbart.
Hvis du anvender MobilePay, så sørg for at navnet i MobilePay stemmer overens med sælgers navn. Vær kritisk, hvis du modtager penge fra andre end sælger, eller hvis sælger vil have dig til at overføre penge til en anden end ham/hende selv.
Tjek altid din egen konto, inden du udleverer en vare. Det bedste bevis for, at køber har overført pengene til dig, er din egen konto. Hvis pengene ikke står på din konto, skal du ikke udlevere varen. Stol ikke på købers bevis fra netbank eller andre betalingstjenester. Du kan risikere at få fremsendt en forfalsket, vellignende PayPal-kvittering, sms fra din bank eller et forfalsket kontoudtog.
Acceptér aldrig at foretage betaling via en tredjepart (fx via spilsider, når du køber skins til computerspil).
Hvis køber/sælger vil flytte dialogen fra handelsplatformen over på fx Messenger, SMS, e-mail e.l., bør dine alarmklokker ringe.
Overfør aldrig penge til sælger under påskud af, at varen sidder fast i tolden, eller at der er problemer med shippingfirmaet mm.
Er skaden sket?
Hvis du er blevet udsat for økonomisk svindel på nettet, bør du anmelde det til politiet.
Anmeld