Spring til hovedindhold

Forslag

Den fælles myndighedsindsats mod social dumping

Følgende er resultatet af afrapportering fra den fælles myndighedsindsats for 2023.

Der har siden 2012 været afsat midler til en fælles myndighedsindsats, der skal understøtte, at arbejde i Danmark foregår på ordentlige vilkår og efter danske regler for at undgå social dumping.

 

Myndighedsindsatsen indebærer, at Arbejdstilsynet, Skattestyrelsen og politiet hvert år gennemfører landsdækkende og regionale fællesaktioner på steder med mistanke om social dumping og brug af illegal arbejdskraft i relevante brancher, fx på byggepladser, landbrug, gartnerier, rengøring og restauranter.

 

På fællesaktionerne kontrollerer myndighederne virksomhedernes arbejdsmiljø og skatteforhold, og om de udenlandske medarbejdere skal betale skat i Danmark samt har arbejds- eller opholdstilladelse.

 

Ud over fællesaktionerne iværksætter myndighederne hver især aktiviteter over for udenlandske virksomheder og arbejdstagere, når der fx er anmeldelser om, at forholdene ikke er i orden. Samtidig holder myndighederne tæt kontakt og underretter hinanden, hvis der på et kontrolbesøg er mistanke om lovbrud på et af de andre myndigheders område.

 

Myndighedsindsatsen har betydet, at kontrollen med udenlandske virksomheder er øget betydeligt over årene. Samarbejdet har samtidig gjort, at Arbejdstilsynet, Skattestyrelsen og politiet stadig bliver bedre til at understøtte hinandens myndighedsudøvelse og sikre en effektiv kontrol.

 

Politiets indsats mod social dumping

Politiets opgaver består i at yde bistand til Skattestyrelsens og Arbejdstilsynets administrative kontrolarbejde, foretage kontrol af udlændinges opholds- og arbejdsgrundlag samt efterforske potentielle strafbare forhold. Politiets indsats udmøntes ved deltagelse i de fælles kontrolaktioner samt ved sagsbehandling i sager om overtrædelse af anmeldelsespligten til Registret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT).

 

I forbindelse med indsatsen mod social dumping har politiet i perioden fra 2012 til 2023 registreret følgende: 

 

Tabel 1 - Sager vedr. Registret for Udenlandske Tjenesteydere – anmeldelser

  2012-2015
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 I alt
Tjenesteyder
992 122 130 135 138 106 71  163 201 2.058
Hvervgiver 459 80 103 66 77 63 80  74 64 1.066

 

Tabel 2 - Sager vedr. Registret for Udenlandske Tjenesteydere - sigtelser


2012-2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021
2022  2023 I alt
Tjenesteyder 839 93 95 117 96 133 80

137

118 1.708
Hvervgiver 398 64 63 89 37 71 66  57 38 883

 

Tallene for 2012- 2023 er baseret på antal registrerede sager i Politiets Sagsstyringssystem (POL-SAS) i perioden.

 

Rigspolitiet har siden den 1. januar 2012 anvendt POLSAS som grundlag for udarbejdelse af statistikker mv. Tallene kan være behæftet med en vis usikkerhed, da POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke et egentligt statistiksystem, og datamaterialet bygger på manuelle opdateringer. Der kan forekomme efterregistreringer.

 

Tallene i tabel 1 er et udtryk for de sager, som er anmeldt til politiet i perioden. Tallene i tabel 2 er et udtryk for antallet af sigtelser, som er rejst det pågældende år. Der kan være overlap mellem sagerne i tabel 1 og 2, idet en anmeldelse kan føre til en eller flere sigtelser samme år. Samme sag vil dermed blive talt med i opgørelsen for både anmeldelser (tabel 1) og sigtelser (tabel 2) i samme år. Der kan også forekomme sigtelser i et år, som er resultat af anmeldelse året før, hvorfor der ikke kan laves en direkte sammenstilling af tallene i de to tabeller.

 

Baggrund for indsatsen

Indsatsen mod social dumping er finansieret af midler fra Finansloven (2020) og aftale om en ny og forbedret arbejdsmiljøindsats og ordnede forhold (2019). Med arbejdsmiljøaftalen Aftale om en fremtidssikret arbejdsmiljøindsats og indsats mod social dumping, som blev indgået i foråret 2023, blev det besluttet at videreføre den fælles myndighedsindsats til og med 2026.

Politiets indsats er finansieret inden for rammerne af aftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi for 2021-2024.

Politiet fik dog i med finansloven 2020 tildelt 9,1 mio. kr., som indgår i indsatsen. Tallene er pl-reguleret til 2020.

Tværgående indsatsteam mod social dumping

Med arbejdsmiljøaftalen om en fremtidssikret arbejdsmiljøindsats og indsats mod social dumping fra 2023 blev det besluttet at etablere et tværgående indsatsteam, som skal have fokus på grove og komplicerede sager vedr. social dumping. Indsatsteamet skal styrke den fælles myndighedsindsats mod social dumping, som er et eksisterende samarbejde mellem Arbejdstilsynet, Skattestyrelsen og politiet. Der er afsat midler til indsatsen til og med 2026.

Midler til politiets deltagelse i det tværgående indsatsteam fra 2023-2026 i mio. kr.


2023 2024 2025 2026
I alt 1,5 2,3 2,4 2,4

 

Arbejdstilsynets og Skattestyrelsens indsatser og resultater

Her på siden kan du finde viden om politiets indsats. Du kan finde tilsvarende viden om Arbejdstilsynet og Skattestyrelsens resultater på deres hjemmesider:

Arbejdstilsynets indsats mod social dumping
Skattestyrelsens indsats mod social dumping