Politiets indsats mod social dumping
Politiets opgaver består i at yde bistand til Skattestyrelsens og Arbejdstilsynets administrative kontrolarbejde, foretage kontrol af udlændinges opholds- og arbejdsgrundlag samt efterforske potentielle strafbare forhold. Politiets indsats udmøntes ved deltagelse i de fælles kontrolaktioner samt ved sagsbehandling i sager om overtrædelse af anmeldelsespligten til Registret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT).
I forbindelse med indsatsen mod social dumping har politiet i perioden fra 2012 til 2022 registreret følgende:
Tabel 1 - Sager vedr. Registret for Udenlandske Tjenesteydere – anmeldelser
2012-2015 |
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | I alt | |
Tjenesteyder |
992 | 122 | 130 | 135 | 138 | 106 | 71 | 163 | 1.857 |
Hvervgiver | 459 | 80 | 103 | 66 | 77 | 63 | 80 | 74 | 1.002 |
Tabel 2 - Sager vedr. Registret for Udenlandske Tjenesteydere - sigtelser
2012-2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
2022 | I alt | |
Tjenesteyder | 839 | 93 | 95 | 117 | 96 | 133 | 80 |
137 |
1.590 |
Hvervgiver | 398 | 64 | 63 | 89 | 37 | 71 | 66 | 57 | 845 |
Tallene for 2012 til 2022 er baseret på antal registrerede sager i Politiets Sagsstyringssystem (POLSAS) i perioden.
Rigspolitiet har siden den 1. januar 2012 anvendt POLSAS som grundlag for udarbejdelse af statistikker mv. Tallene kan være behæftet med en vis usikkerhed, da POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke et egentligt statistiksystem, og datamaterialet bygger på manuelle opdateringer. Der kan forekomme efterregistreringer.
Tallene i tabel 1 er et udtryk for de sager, som er anmeldt til politiet i perioden. Tallene i tabel 2 er et udtryk for antallet af sigtelser, som er rejst det pågældende år. Der kan være overlap mellem sagerne i tabel 1 og 2, idet en anmeldelse kan føre til en eller flere sigtelser samme år. Samme sag vil dermed blive talt med i opgørelsen for både anmeldelser (tabel 1) og sigtelser (tabel 2) i samme år. Der kan også forekomme sigtelser i et år, som er resultat af anmeldelse året før, hvorfor der ikke kan laves en direkte sammenstilling af tallene i de to tabeller.
Tabel 3 - Øvrige sager i forbindelse med de nationale og regionale aktioner i perioden fra 2012 til 2022 – anmeldelser
Øvrige sager | 2012-2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Frihedsberøvelse |
129 | 30 | 58 | 48 | 119 | 69 | 68 | 57 |
Ulovligt arbejde/arbejdstager |
115 | 29 | 67 | 48 | 115 | 74 | 77 | 61 |
Ulovligt arbejde/arbejdsgiver |
53 | 19 | 26 | 17 | 35 | 21 | 17 | 23 |
Ulovligt ophold |
38 | 9 | 10 | 16 | 23 | 10 | 15 | 16 |
Andre sagskategorier |
94 | 10 | 18 | 13 | 32 | 15 | 17 | 3 |
Tallene er baseret på manuelle indberetninger foretaget af politikredsene umiddelbart efter aktionernes gennemførelse.
Andre sagskategorier omfatter de tilfælde, hvor politiet har konstateret en mulig overtrædelse af anden gældende lovgivning end manglende anmeldelse til Registret for Udenlandske Tjenesteydere og ulovligt ophold, fx overtrædelse af straffeloven, ligesom tallene kan omfatte eftersøgninger til fremstilling i fogedretten mv. Frihedsberøvelse omfatter alle de tilfælde, hvor det har været nødvendigt for politiet at foretage en frihedsberøvelse i sagen.
Baggrund for indsatsen
Indsatsen mod social dumping er finansieret af midler fra Finansloven (2020) og aftale om en ny og forbedret arbejdsmiljøindsats og ordnede forhold (2019). Der er afsat midler til indsatsen til og med 2022:Samlede afsatte midler til den fælles myndighedsindsats fra 2019-2023 i mio. kr.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
I alt | 73,9 |
123,7 |
121,7 |
121,7 |
121,7 |
Politiets del af indsatsen finansieres inden for rammerne af aftalen om politiets og anklagemyndighedens økonomi i 2021-2023. Politiet fik dog i med finansloven 2020 tildelt 9,1 mio. kr., som indgår i indsatsen. Tallene er pl-reguleret til 2020.
Den fælles myndighedsindsats mod social dumping tager afsæt i en samarbejdsaftale fra 2012 mellem Arbejdstilsynet, Skattestyrelsen og politiet.