Spring til hovedindhold

Forslag

Sydøstjyllands Politi

Nyhed

18. februar 2025 08:51

24-årig idømt fængselsstraf for at køre fodgænger ned og true med kniv

Retten i Kolding idømte mandag den 17. februar en 24-årig mand fra Fredericia tre måneders ubetinget fængsel for fareforvoldelse og trusler med kniv.

Sydøstjyllands Politi 2024

Dommen på tre måneders ubetinget fængsel falder efter en hændelse i september 2022, hvor den 24-årige mand påkørte en fodgænger ved Axeltorv i Fredericia. Fodgængeren var ved at krydse vejen med sin familie i et fodgængerfelt, da han blev påkørt af den 24-årige, der efterfølgende kørte fra stedet.

 

Episoden blev blandt andet overværet af en politibetjent, der havde fri fra arbejde, og som kørte lige bag den 24-årige.

Ud over fængselsstraffen blev den dømte frakendt førerretten ubetinget i to år, ligesom bilen blev konfiskeret som følge af vanvidskørsel.

”Det er en alvorlig sag, når nogen bevidst udsætter andre trafikanter for fare. Vi skal alle kunne færdes trygt i trafikken, og det kunne være endt langt værre,” siger anklagerfuldmægtig Kasper Sørensen fra Sydøstjyllands Politi.

En måned efter påkørslen i fodgængerfeltet truede den dømte en anden person med en kniv. Et forhold, som han også blev dømt for.

 

Den dømte var i forvejen tidligere straffet for både fareforvoldelse og trusler.

 

Den 24-årige udbad sig betænkningstid i forhold til en eventuel anke af dommen.

Pressekontakt

 

I åbningstiden

Mandag-fredag kl. 07.00-15.00
E-mail: sojyl-kommunikation@politi.dk
Tlf.: 4041 5249

 

Uden for åbningstiden

E-mail: sojyl@politi.dk
Tlf.: 114

11. juni 2026

Sydøstjyllands Politi

22-årig mand idømt fængselsstraf efter biljagt i Kolding

En 22-årig mand er torsdag ved Retten i Kolding blevet idømt 1 år og 11 måneders ubetinget fængsel for i december 2025 at have forsøgt at køre fra politiet med høj hastighed gennem Kolding og derved udsat adskillige andre trafikanters liv og førlighed for fare.

11. juni 2026

Sydøstjyllands Politi

Vidner alarmerede politiet: Nu er en 24-årig mand sigtet for en række kontaktbedragerier

To vidner overværede onsdag en mulig bedragerisag mod en ældre kvinde og kontaktede straks politiet. Den mistænkte mand blev kort tid senere anholdt og fremstilles senere i dag i grundlovsforhør.

10. juni 2026

Sydøstjyllands Politi

Overvågningsbilleder førte til anholdelser: Nu skal tre personer fremstilles for indbrud

Tre mænd bliver onsdag eftermiddag fremstillet i grundlovsforhør ved Retten i Kolding.