Læs venligst nedenstående vejledning, inden du foretager anmeldelsen
Hvis der fra din netbank er foretaget betalinger eller overførsler, som du ikke kender til, skal du henvende dig til din bank og gøre indsigelse mod de beløb, der er blevet trukket fra dine konti. Dette kan i mange banker gøres via netbank. Det er vigtigt, at du gør indsigelse over for banken, da det har betydning for din mulighed for at få refunderet pengene.
Hvis du gør indsigelse over for din bank, behøver du ikke fortsætte anmeldelsen, da politiet i mange tilfælde i stedet vil få en anmeldelse fra banken. Du er dog velkommen til at fortsætte anmeldelsen, og du bør altid fortsætte anmeldelsen, hvis du har mistanke til en konkret person, som kan have foretaget betalingerne eller overførslerne, eller hvis du har andre oplysninger, som kan være vigtige for politiet.
Du bedes have følgende oplysninger klar
Du bedes vedhæfte al den dokumentation, som du har vedr. overførslerne, fx:
- Skærmprint af posteringer og underbilag fra din netbank. Det er vigtigt, at du angiver præcis hvilke posteringer, som du ikke kan vedkende dig.
- Din indsigelse eller tro- og loveerklæring til banken (oplys, hvilken bank der er tale om).
- Oplysninger om evt. kendskab til gerningspersonen.
Brug dit NemID/MitID, og gem al dokumentation – også efter du har sendt din anmeldelse