Rigspolitiets organisation
Rigspolitiet ledes af rigspolitichefen og er organiseret i fire hovedområder. De fire hovedområder er Politiområdet, Koncern HR, Koncern IT og Koncernøkonomi- og service. Herudover hører Koncernledelsessekretariatet, Koncernkommunikation, Tilsyn og Revision og Politiets Efterretningstjeneste (PET) under Rigspolitiet.
Rigspolitiets kerneopgaver
- Ledelse, styring og rammesætning for hele politiet
- Udviklingsopgaver, der går på tværs af politiet
- Drift af opgaver, der varetages bedst centralt
- Politisk betjening
- Eksternt samarbejde, herunder internationalt
- Krise- og beredskabsstyring
Kontakt Rigspolitiet
Rigspolitiet
Polititorvet 14
1780 København V
Tlf.: 3314 8888
Rigspolitiets organisation
Politiområdet er Rigspolitiets politifaglige område. Politiområdet består overordnet af Juridisk Afdeling, Politiafdelingen og Ledelsesstøtte.
Juridisk Afdeling
Juridisk afdeling, hvor størstedelen af Rigspolitiets juridiske kompetencer er samlet, sikrer bl.a. juridisk understøttelse af det politiske niveau navnlig gennem bidrag til regeludstedelse og folketingsbetjening samt andre høringer og formulering af bidrag til lovforslag. Den juridiske afdeling arbejder også med udmøntning af nye regler og lovgivning, så disse omsættes i politiets praksis, samt med styrelsesopgaver vedrørende internationalt politisamarbejde.
Center for Offentligret, Færdsel og Våben
Center for Offentligret, Færdsel og Våben varetager afgørelsessager og andre opgaver af juridisk karakter inden for hovedområderne offentlig ret, færdsels- og våbenlovgivningen, pasområdet og dyrevelfærd. Centret er inddelt i tre sektioner.
Center for Personfarlig Kriminalitet, Beredskab og Udlændingeret
Center for Personfarlig Kriminalitet, Beredskab og Udlændingeret varetager sagsbehandling og øvrige opgaver af juridisk karakter inden for fagområderne beredskab, efterforskning af personfarlig kriminalitet grænsekontrol og udlændingeområdet. Centret er inddelt i tre sektioner.
Center for Organiseret Kriminalitet, Databeskyttelse og Bevismidler
Center for Organiseret Kriminalitet, Databeskyttelse og Bevismidler varetager sagsbehandling og øvrige opgaver af juridisk karakter, herunder vejledning og rådgivning, inden for fagområderne databeskyttelse, efterforskning af organiseret kriminalitet og tekniske bevismidler. Centret er inddelt i tre sektioner.
Center for Internationalt Politisamarbejde
Center for Internationalt Politisamarbejde har ansvar for den overordnede styring af politiets internationale samarbejder på tværs af politifaglige områder, så dansk politis internationale relationer koordineres effektivt og sker ud fra en samlet forståelse af vores internationale forpligtelser.
Politiafdelingen
Politiafdelingen varetager national krise- og beredskabsstyring og koordinerer, understøtter og sætter retning for politiets indsatser i forbindelse med større hændelser. Politiafdelingen understøtter ligeledes politiets operative resultater og sikrer opfølgning. Det er Politiafdelingen, som varetager ledelse og styring af politiets nationale operative udviklingsprojekter, ligesom afdelingen vedligeholder og udvikler politiets operative systemer og forretningsejerskaber.
Center for Krisestyring
Center for Krisestyring har ansvar for den nationale krisestyring, koordination og understøttelse. Centret varetager i kraft af det døgnbemandede NSIOC (Nationalt Situations- og Operationscenter) den nationale koordination og understøttelse af politikredsene og Rigspolitiet. Centret er sekretariat for Den nationale operative stab (NOST), der træder sammen, når der opstår større kriser og hændelser i Danmark.
Center for Beredskabsstyring
Center for Beredskabsstyring har ansvar for de styringsmæssige opgaver i forhold til det nationale beredskab. Center for Beredskabsstyring understøtter endvidere politikredsene i relation til grænseforvaltning og international kommunikation.
Center for Politifaglig Styring
Center for Politifaglig Styring understøtter politikredsene og de centrale beslutningsfora i forbindelse med Rigspolitiets rammesætning af den operative opgaveløsning og udmøntning af strategiske initiativer.
Center for Politifaglig Udvikling
Center for Politifaglig Udvikling understøtter politikredsenes opgaveløsning gennem projektledelse, styregruppeformandsskaber og porteføljestyring af udviklingsprojekter inden for det politifaglige område. Centret sikrer gennemførelse af større udviklingstiltag og varetager projekternes politifaglige indhold gennem et tæt samarbejde med politikredsene omkring konkrete projekter.
Center for Forretningsejerskaber
Center for Forretningsejerskaber har ansvar for forretningsejerskaberne til tværgående, politifaglige it-systemer, herunder kildesystemer. Centret samler forretningsejerskaber på tværs af politiets organisation og fagområder for at professionalisere forretningsejerskab i politiet og sikre en øget standardisering samt styrke samarbejdet og koordineringen mellem forretningen og Koncern It.
Ledelsesstøtte
Ledelsesstøtte understøtter Politiområdets ledelse med sekretariatsbetjening i forhold til bl.a. mødeforberedelse samt koordination og samarbejde i forhold til interne og eksterne samarbejdspartnere. Ledelsesstøtte er Politiområdets kontaktpunkt for Rigspolitiets tilsyns- og revisionsenhed, Den uafhængige Politiklagemyndighed m.fl.
Koncern HR’s hovedopgave er at understøtte politiets kerneopgave ved at bidrage til og videreudvikle politiet gennem medarbejderne, lederne, organisationen og kulturen. Koncern HR’s hovedformål er at skabe merværdi for politiet gennem en kvalificeret og effektiv HR-understøttelse.
Koncern HR har ansvaret for den overordnede retning for HR-området og forvaltningen heraf i politiet, herunder strategiske og styringsmæssige opgaver af betydning for hele politiet. Koncern HR formulerer de tværgående strategier og politikker med afsæt i underliggende analyser og sikrer den centrale HR-understøttelse af arbejdet i politikredsene og Rigspolitiets enheder.
Afdelingen for HR Jura og Administration
Afdelingen for HR Jura og Administration er delt i to centre: Center for Personalejura og Data og Center for Personaleadministration.Center for Personalejura og Data
Center for Personalejura og Data understøtter politiet på tværs ved at sætte rammen for forvaltningen af de regler og vilkår, der gælder for politiets personale. Centret håndterer bl.a. principielle, personalejuridiske problemstillinger, behandler konkrete personalesager og varetager forhandlinger og implementering af kollektive aftaler om løn- og ansættelsesvilkår for politiets medarbejdere. Centret står også for den forretningsmæssige drift og udvikling af politiets HR it-løsninger og leverer HR-data og -statistik til og for hele politiet.
Center for Personaleadministration
Center for Personaleadministration varetager den daglige personaleadministration for hele politiet inkl. Grønland og Færøerne. Det gælder fx i forbindelse med ansættelse, lønudbetaling, sygdom, ferie, orlov og fratrædelse.
Afdelingen – National HR Partner
National HR Partner består af to centre: Center for Psykisk Arbejdsmiljø, Trivsel og Ledelse og centeret Rigspolitiets HR.
Center for Psykisk Arbejdsmiljø, Trivsel og Ledelse
Center for Psykisk arbejdsmiljø, Trivsel og Ledelse har det overordnede ansvar for udvikling og udnævnelse af ledere i politiet, kompetencestyring og psykisk arbejdsmiljø. I centeret ligger derudover politiets Psykologtjeneste, der giver støtte, rådgivning og psykologiske tiltag, herunder debriefinger, supervision og individuelle støttesamtaler til medarbejdere og ledere i politiet.
Center for Rigspolitiets HR
Center for Rigspolitiets HR varetager de lokale HR-opgaver i Rigspolitiet, herunder udarbejdelse af personalepolitikker og opgaver som fx rekrutteringer, lønforhandlinger, tjenesteplanlægning, elevadministration, sygefraværshåndtering, iværksættelse af medarbejder- og lederudviklingssamtaler og uddannelsesadministration.
Ledelsesstøtte og Sikkerhedsgodkendelser
Enheden understøtter Koncern HR’s øverste ledelse i de daglige opgaver og sørger for koordinering på vegne af Koncern HR på tværs af Rigspolitiet. Enheden varetager desuden opgaver i forbindelse med sikkerhedsgodkendelse af politiets medarbejdere.
Politiskolen
Politiskolen har et tæt samarbejde med Koncern HR både i forhold til uddannelsesområdet og i forhold til de studerende på politiets basisuddannelse og politikadetuddannelsen.
Det Kriminalpræventive Råd
Det Kriminalpræventive Råd varetager opgaver i relation til kriminalitetsforebyggelse.Koncern IT er politiets centrale it-organisation. Organisationen leverer og drifter politiets it, og har blandt andet ansvaret for, at politiets it-systemer og -platforme fungerer, bliver udviklet og kører, som de skal. Der er tale om en stor og kompleks it-systemportefølje, der også indeholder systemer, som er kritiske for, at samfundet kan fungere. Hver dag arbejder it-specialister i Koncern IT med alt fra udvikling, arkitektur, support, drift, test og meget, meget mere, så vi har et fungerende politi, der kan være der for borgerne.
Koncern IT er organisatorisk inddelt i følgende ni fagcentre:
Arkitektur, Data og Sikkerhed
Center for Arkitektur, Data og Sikkerhed varetager ansvaret for it-handlingsplaner og -moderniseringsplaner. Derudover har centeret til opgave at sikre, at arkitektur, it-governance og informationssikkerheden styrkes og udvikles i takt med politiets behov og det aktuelle trusselsbillede.
Centeret står også for drift og udvikling af Rigspolitiets datavarehus og sørger for, at data kan genbruges i politiets systemer.
Beredskab og Efterforskning
Beredskab og Efterforskning er et center, der sikrer drift, forvaltning og udvikling af it-systemer, som understøtter beredskab og efterforskning i hele politiet.
Centret har ansvaret for de nationale it-systemer inden for efterforskning og beredskab og arbejder løbende på at forbedre og videreudvikle systemerne, så de matcher både politiets behov og den teknologiske udvikling.
Beredskab og Efterforskning består af fire sektioner, som hver især bidrager til at skabe de bedst mulige løsninger, så politiet kan udføre sit arbejde effektivt og sikkert.
Digital arbejdsplads
Digital arbejdsplads er Koncern IT's primære forbindelse til samtlige medarbejdere i politiet, herunder politikredsene.
Centeret understøtter politiets digitale arbejdsplads gennem tæt dialog og koordinering med forretning og infrastruktur for at identificere og afhjælpe brugernes behov.
Centeret servicerer politiets medarbejdere on-site i hele landet og døgnet rundt gennem politiets it-servicedesk.
Digital straffesag
Digital Straffesag driver Rigspolitiets digitale fornyelse af en række af politiets ældste og mest centrale it-systemer på tværs af straffesagskæden.
Centeret har ansvaret for at modernisere og drifte systemerne og sikre en samlet digitalisering af straffesagen - fra analyse og udvikling til test, implementering og forvaltning.
Vi arbejder for en bæredygtig modernisering, hvor stabil drift, høj brugerværdi og teknologisk fornyelse går hånd i hånd.
Gennem tæt samarbejde med politiområdet, politikredsene, anklagemyndigheden, domstolene og øvrige samarbejdspartnere skaber vi løsninger, der binder hele straffesagskæden sammen og gør den digital, effektiv og sammenhængende.
Digital udvikling og AI
Digital udvikling og AI arbejder målrettet på at være den drivende kraft inden for digital omstilling, som skal gøre politiet i stand til at tilpasse sig den teknologisk udvikling.
Centeret udvikler og implementerer digitale it-løsninger, der ikke kun opfylder nutidige behov, men også bygger fundamentet for fremtidige teknologiske løsninger.
Gennem en helhedsorienteret tilgang integreres intelligente teknologier som kunstig intelligens, maskinlæring og automatisering for at optimere processer og frigøre ressourcer til at imødekomme politiets forventninger og behov.
Infrastruktur services
Infrastruktur services er ansvarlig for at sikre, at der er den rette infrastruktur og sikkerhedsniveau til rådighed for politiet og de øvrige fagcentre i Koncern IT.
Centeret leverer og vedligeholder den underliggende digitale infrastruktur, der er nødvendig for at understøtte alle politiets aktiviteter. Infrastruktur services leverer platformene og infrastrukturen både OnPrem og Cloud inkl. basale services som vedligehold, patchning, overvågning, sikkerhed mv.
International Digitalisering og Bygnings-IT
Center for International Digitalisering og Bygnings-IT er drivkraften bag politiets internationale digitalisering og arbejde med bygnings-IT.
Centeret udvikler, drifter, forvalter og videreudvikler digitale løsninger, som understøtter både internationale forpligtelser og politiets arbejde i Danmark. Dette indbefatter blandt andet, at centeret varetager politiets internationale it-løsninger inden for beredskab og efterforskning, sikrer efterlevelse af EU- og Schengen-forpligtelser og fungerer som SPOC i internationale samarbejder.
Centeret har desuden ansvaret for it-leverancer til politiets lokationer og Rigspolitiet, herunder effektivt vedligehold og life-cycle-management af de tilknyttede systemer.
Ledelsessekretariatet
Ledelsessekretariatet understøtter it-direktøren og den øvrige ledelse i Koncern IT. Det indebærer ledelsesbetjening, udarbejdelse af bl.a. beslutningsoplæg samt sekretariatsbetjening af flere mødefora. Sekretariatet modtager og koordinerer samtidig en lang række daglige henvendelser og høringer internt i politiet eller fra eksterne som fx ministerier, borgere eller journalister. Ledelsessekretariatet varetager samtidig en række administrative opgaver, herunder bl.a. opgaver vedrørende Koncern IT's fysiske rammer og lokationer, intern kommunikation og det generelle samarbejde med Koncern HR om rekruttering og fastholdelse.
Derudover har Ledelsessekretariatet forretningsejerskabet for politiets journaliserings- og sagsbehandlingssystem på det administrative område, WorkZone, og er ansvarlig for support, drift og udvikling af systemet. Ledelsessekretariatet bistår endvidere med koordinering og prioritering af arbejdet med politiets øvrige administrative sagsbehandlingssystemer i tæt dialog med forretningsejerne i Rigspolitiets øvrige områder og de tekniske systemejere.
Styring
Styring har til formål at understøtte Koncern IT's øverste ledelse og fagcentre med at anvende ressourcerne i Koncern IT bedst muligt og sikre transparens i kapacitet og ressourceanvendelse. Desuden understøtter centeret den øverste ledelse med at udvikle organisationen.
Centret spiller en nøglerolle i at understøtte Koncern IT's arbejde med vores kontraktportefølje og samarbejdet med eksterne leverandører. Det betyder, at vi arbejder tæt sammen med centrene om at sikre effektive rammer og en strategisk tilgang til indkøb.
Koncernøkonomi og -service varetager Rigspolitiets centrale service- og økonomiopgaver med henblik på at sikre en sammenhængende økonomi- og virksomhedsstyring i hele politiet.
Koncernstyring er organiseret i to afdelinger:
Koncernøkonomi
Koncernøkonomi er politiets centrale økonomifunktion, der er ansvarlige for at sikre sammenhæng og balance i politiets økonomi samt økonomistyring af politikredsene, Rigspolitiet og tværgående koncernprojekter med henblik på at sikre den bedst mulige anvendelse af de samlede ressourcer.
Derudover varetager Koncernøkonomi den finansielle kontrol af politikredsene og Rigspolitiet og endvidere en række koncernfælles funktioner, herunder bl.a. koncernregnskab og koncernfælles indkøb og udbud.
Endeligt koordinerer Koncernøkonomi finanslovsforhandlinger, flerårsaftaleforhandlinger mv. samt varetagelse af den strategiske porteføljestyring, opfølgning på flerårsaftaler og den overordnede styring af sagsproduktion.
Koncernservice
Koncernservice varetager Rigspolitiets overordnede opgaver vedrørende bygninger, Facility Management, køretøjer, og materiel i politiet. Afdelingen varetager desuden systemunderstøttelsen af politiets vagt- og alarmcentral og har desuden ansvaret for at sikre drift og udvikling af SINE, der er beredskabernes fælles digitale radiosystem.
Koncernledelsessekretariatet består af tre sektioner:
Ledelsesstøtte
Ledelsesstøtte varetager sekretariatsbetjening af rigspolitichefen, Rigspolitiets direktion og politiets koncernledelse samt politiets centrale samarbejdsudvalg.
Ministerbetjening
Ministerbetjening varetager udarbejdelse af bidrag til besvarelse af folketingsspørgsmål og anden ministerbetjening, visitering af høringer mv. og besvarelse af borgerhenvendelser.
Ledelsesinformation
Ledelsesinformation varetager politiets mål- og resultatplaner og andre rapporteringer til Justitsministeriet, driftsnøgletal til politiets koncernledelse, databidrag til besvarelse af folketingsspørgsmål mv.
Koncernkommunikation varetager både ekstern og intern kommunikation og fungerer som en retningssættende og samlende afdeling for politiets kommunikation. Koncernkommunikation består af to enheder:
Ekstern kommunikation
Den eksterne kommunikationsenhed håndterer pressehenvendelser og varetager den eksterne kommunikation, herunder krisekommunikation, i samarbejde med kommunikationsrådgiverne i landets politikredse. Den eksterne enhed har også ansvar for at udvikle og drive politi.dk og sociale medier.
Intern kommunikation
Den interne kommunikationsenhed varetager employer branding, civil rekruttering, projektkommunikation, forandrings- og lederkommunikation samt udarbejder kampagner. Den interne enhed har også ansvar for at udvikle og drive politiets intranet.
Som national efterretnings- og sikkerhedsmyndighed har PET til opgave at identificere, forebygge og imødegå trusler mod friheden, demokratiet og sikkerheden i det danske samfund. Det gælder såvel trusler i Danmark som trusler, der er rettet mod danskere og danske interesser i udlandet.