Værd at vide om Automatisk Trafikkontrol
Hvis du har modtaget et bødeforlæg i din e-Boks, fremgår betalingsmulighederne af dette. Hvis du har modtaget en sigtelse fordi der er kørt mere end 30% for stærkt i din bil, skal du benytte vores selvbetjeningsløsning til at angive føreren af bilen.
Ja, lovgrundlaget for Automatisk Trafikkontrol og anden almindelig hastighedskontrol er færdselslovens bestemmelser om, at de generelle og skiltede hastighedsgrænser skal overholdes.
Indførelsen af landsdækkende Automatisk Trafikkontrol blev besluttet af Folketinget i år 2000 efter anbefaling fra Færdselssikkerhedskommissionen.
Automatisk Trafikkontrol (ATK) er hastighedskontrol foretaget fra en af politiets fotovogne eller Vejdirektoratets stærekasser. Ved brug af ATK stopper vi ikke trafikanterne på stedet, men sender efterfølgende brev. Der er ikke tale om løbende overvågning af alle trafikanter – politiet tager kun et foto, hvis hastighedsgrænsen overskrides.
I efteråret 2018 iværksatte Vejdirektoratet et forsøg med stærekasser (faste ATK-standere). Hastighedsoverskridelser målt med stærekasser behandles af politiet på samme måde som hastighedsoverskridelser fra politiets fotovogne. Du kan læse mere om forsøgsordningen på Vejdirektoratets hjemmeside.
Politiet foretager ATK-målinger på alle vejtyper - både på veje, som vi har udpeget til en særlig fokuseret hastighedsindsats og på andre strækninger af generalpræventive hensyn. Vi udfører kontrollen for at øge færdselssikkerheden.
På de store brede veje, som mange tror er sikre, sker der ofte mange alvorlige trafikulykker pga. for høj hastighed. For høj hastighed øger risikoen for ulykker uanset vejtype.