Spring til hovedindhold

Forslag

Kommunal tryghedsvagt

1. maj 2024 trådte en ny treårig forsøgsordning i kraft, der giver kommuner mulighed for at anvende tryghedsvagter som supplement til politiets arbejde med at opretholde ro og orden i det offentlige rum.

Kommunale tryghedsvagter skal være godkendte kommunalt ansatte tryghedsvagter eller godkendte tryghedsvagter i autoriserede vagtvirksomheder, der har indgået aftale med kommunen.

 

En kommunal tryghedsvagt skal bære en særlig tryghedsvagtuniform og være i besiddelse af et personlegitimationskort (tryghedsvagtkort), som skal bæres synligt.

 

På denne side kan du finde flere informationer, og kommuner og autoriserede vagtvirksomheder kan ansøge om tryghedsvagtkort.

Hav følgende parat

MitID Erhverv

Vellignende foto, fx pasfoto af den ansøgte

Dokumentation for den ansøgtes uddannelse som tryghedsvagt

Eventuelt betalingskort

Værd at vide
  • Kommuner, der ønsker at benytte sig af kommunale tryghedsvagter, kan søge om godkendelse af personale, der har de krævede kvalifikationer.
  • Vagtvirksomheder, der er autoriseret til at drive vagtvirksomhed ved hjælp af tryghedsvagter.

Den ansøgte tryghedsvagt skal, uanset ovenstående, kunne vandelsgodkendes. Det betyder, at den ansøgte tryghedsvagt ikke vil kunne godkendes, hvis pågældende er dømt for kriminalitet eller en anden adfærd, der ikke er forenelig med det betroede arbejde som kommunal tryghedsvagt.

Det koster 300 kroner at få udstedt et tryghedsvagtkort. Det koster også 300 kroner at få udstedt et erstatningskort.

Kortindehaver skal indsende en tro- og loveerklæring vedrørende mistet id-kort. Kommunen/vagtvirksomheden kan herefter søge om et eventuelt erstatningskort.  

 

 

 

Arbejdet som tryghedsvagt forudsætter, at den pågældende, ud over den grundlæggende vagtuddannelse, har fuldført den obligatoriske supplerende arbejdsmarkedsuddannelse Tryghedsvagt.

Uniformen er ensartet i alle kommuner på tværs af landet. Uniformen er grå med sort tryk "kommunal tryghedsvagt". Uniformen kan være påført den enkelte kommunes logo på brystet.

En tryghedsvagt kan kun arbejde via kommune, enten ved direkte ansættelse hos kommunen eller via en autoriseret vagtvirksomhed, som har indgået aftale med kommunen. I forbindelse med udøvelse af hvervet skal den kommunale tryghedsvagt være iført en særlig tryghedsvagtsuniform. Det er kommunens ansvar at anskaffe uniformer, der lever op til kravene for tryghedsvagtuniform, til de tryghedsvagter de har på gaden.


Kontakt Tilladelser

Hvis du har spørgsmål eller har brug for hjælp til din ansøgning, kan du kontakte enheden for Tilladelser

Se kontaktoplysninger