Spring til hovedindhold

Forslag

Indbrud i netbank (andre foreninger eller virksomheder)

Du er ved at anmelde, at der er foretaget ukendte overførsler fra virksomhedens netbank.

Læs venligst nedenstående vejledning, inden du foretager anmeldelsen

Hvis der fra virksomhedens netbank er foretaget betalinger eller overførsler, som I ikke kender til, skal I henvende jer til jeres bank og gøre indsigelse mod de beløb, der er blevet trukket fra jeres konti. Dette kan i mange banker gøres via netbank. Det er vigtigt, at I gør indsigelse over for banken, da det har betydning for jeres mulighed for at få refunderet pengene.

 

Hvis I gør indsigelse overfor jeres bank, behøver I ikke fortsætte anmeldelsen, da politiet i mange tilfælde i stedet vil få en anmeldelse fra banken. I er dog velkomne til at fortsætte anmeldelsen og I bør altid fortsætte anmeldelsen, hvis I har mistanke til en konkret person, som kan have foretaget betalingerne eller overførslerne, eller hvis I har andre oplysninger, som kan være vigtige for politiet.

Under anmeldelsen vil du have mulighed for at vedhæfte dokumenter og beskrive forholdet nærmere i et fritekstfelt.
Du bedes have følgende oplysninger klar
Det er vigtigt, at I angiver det kontonummer, som pengene er overført til, i fritekstfeltet, når I foretager anmeldelsen. Det er ligeledes vigtigt, at I angiver, hvilken bank og filial virksomheden er kunde i.
Hvis I har kendskab til, hvordan gerningspersonen er kommet i besiddelse af virksomhedens MitID-oplysninger, bedes I oplyse det i fritekstfeltet, når I foretager anmeldelsen. Hvis I har konkret mistanke til en gerningsperson, bedes I angive alle tilgængelige oplysninger om denne.

I bedes vedhæfte al den dokumentation, som I har vedr. overførslerne, fx:

 

  • Skærmprint af posteringer og underbilag fra virksomhedens netbank.
  • Jeres indsigelse/tro- og loveerklæring til banken (oplys hvilken bank der er tale om).
Når I foretager anmeldelsen, bedes I vurdere, om I har flere oplysninger, som kan hjælpe politiet i forbindelse med efterforskningen af sagen.

Brug dit MitID, og gem al dokumentation – også efter du har sendt din anmeldelse

Hvis du anmelder ved brug af personligt MitID, bedes du angive virksomhedens CVR-nummer i fritekstfeltet

Hvad sker der, når jeg har anmeldt?
Kvitteringen vil bl.a. indeholde et journalnummer, som du bedes oplyse, hvis du senere henvender dig om din anmeldelse. 
I politiet bestræber vi os på at behandle din anmeldelse så hurtigt som muligt. Vi modtager imidlertid mange anmeldelser om økonomisk svindel på nettet, så vi kan ikke på forhånd sige, hvornår din anmeldelse vil blive behandlet.