Spring til hovedindhold

Forslag

Syd- og Sønderjyllands Politi

Nyhed

21. marts 2020 21:42

Politi og kommuner arbejder på løsning, så grænselukning generer landmænd mindst muligt

Politidirektør Jørgen Meyer venter, at en løsning er på plads i løbet af de nærmeste dage.

Syd- og Sønderjyllands Politi, Tønder og Aabenraa kommuner samt tysk politi har den seneste uge samarbejdet intenst på en løsning, så landmændene i grænseområdet fortsat kan drive deres landbrug under den ændrede grænsekontrol.

 

Den 14. marts indførte Danmark fuld grænsekontrol for at begrænse risikoen for spredning af Coronavirus/COVID-19.

 

Det betød for den dansk-tyske grænses vedkommende, at 10 af de 13 grænseovergange blev lukket permanent, mens tre grænseovergange – Sæd, Kruså og Frøslev – forblev åbne og bemandet døgnet rundt.

 

Den 16. marts lukkede Tyskland på tilsvarende vis grænsen til Danmark og har ligeledes døgnåbne og bemandede grænseovergange i Sæd, Kruså og Frøslev.

 

En række landmænd har eksempelvis jorde på begge sider af grænsen. Og de danske og tyske myndigheder arbejder derfor i øjeblikket på en løsning for de landmænd, der har et konkret behov, og hvor de nuværende åbne grænseovergange ikke kan anvendes.

 

- Vi er sammen med kommunerne og tysk politi tæt på at finde en praktisk løsning, der kan sikre, at de berørte landmænd på grænsestregen kan udføre deres forårsarbejde. Det er vores fokus, at de også i denne ekstraordinære situation kan få dagligdagen til at fungere med mindst mulig ulempe, siger politidirektør Jørgen Meyer fra Syd- og Sønderjyllands Politi. 

 

- Vi har en løsning en af de nærmeste dage, tilføjer politidirektøren.

Pressekontakt

Kommunikationsenheden

E-mail: sjyl-kommunikation@politi.dk 

Telefon: 2052 6460 (ikke sms)

24. juni 2026

Syd- og Sønderjyllands Politi

25-årig mand idømt fængsel i narkosag i Sønderborg

Dommen er den syvende i et større sagskompleks, hvor yderligere to personer mangler at blive dømt.

23. juni 2026

Syd- og Sønderjyllands Politi

Politiet fandt kobberskrot i bil ved udrejsekontrol

Fem personer anholdt for tyveri.

22. juni 2026

Syd- og Sønderjyllands Politi

Serbisk mand idømt 13 års fængsel og udvist for bestandig i narkosag

Den 42-årige mand blev dømt for at have været i besiddelse af og videreoverdraget i alt 50 kilo amfetamin, fire kilo kokain samt 20 kilo hash.