72-årig butikstyv idømt fængselsstraf under et døgn efter anholdelse
En rumænsk statsborger, der blev anholdt torsdag, er fredag blevet idømt 50 dages fængsel for butikstyveri og overtrædelse af indrejseforbud.
Sydøstjyllands Politi anholdt torsdag kl. 17.50 en 72-årig rumænsk mand i et supermarked i Høegh Guldbergs Gade i Horsens. Anholdelsen skete på baggrund af en anmeldelse, hvor en butiksdetektiv havde observeret to personer, som udviste mistænkelig adfærd.
Efter at have gennemgået supermarkedets videoovervågning, kunne butiksdetektiven konstatere, at de to personer inde i butikken havde lagt elektronik i en rullekuffert. Efterfølgende forsøgte de at forlade supermarkedet uden at betale for varerne.
Da butiksdetektiven rettede henvendelse til de to personer flygtede den ene person, mens den anden person – den 72-årige mand – blev tilbageholdt. Butikstyveriet blev anmeldt, og da politiet kort efter nåede frem, blev den 72-årige mand anholdt og sigtet for butikstyveri. Han blev desuden sigtet for at overtræde et indrejseforbud på seks år, som han var blevet idømt i 2022.
Fredag blev den 72-årige rumæner fremstillet i grundlovsforhør ved Retten i Horsens. Her erkendte han forholdene, og han blev idømt 50 dages fængsel for butikstyveri af elektroniske varer til en samlet værdi af 24.361 kroner. Han blev også idømt udvisning fra Danmark med indrejseforbud i seks år.
Den 72-årige modtog dommen og blev fængslet efter dom.
Der pågår efterforskning i forhold til at finde frem til den formodede medgerningsmand.
Pressekontakt
I åbningstiden
Mandag-fredag kl. 07.00-15.00
E-mail: sojyl-kommunikation@politi.dk
Tlf.: 4041 5249
Uden for åbningstiden
E-mail: sojyl@politi.dk
Tlf.: 114