Du finder indgange til den nye blanket fra Våben - Borger.
Du bliver ifm. processen anmodet om at give oplysninger på våbnet og køberen. Bl.a. skal du oplyse købers mailadresse, som skal bruges til at fremsende oplysningerne til køberen, som med sit MitId skal acceptere og signere for oplysningernes rigtighed.
Efter købers signering sender systemet blanketten ind til Politiets Administrative Center, hvor den oprettes som en sag, der lægges klar til sagsbehandling.
Det er vigtigt at understrege, at blanketten kun sendes ind til Politiets Administrative Center, såfremt køberen har signeret og accepteret indsendelsen til Politiet inden 30 dage. Efter 30 dage slettes oplysningerne jf. GDPR-regler. Blanketten kan både anvendes ved privat og erhvervsmæssigt salg.
Den almindelig blanket for anmeldelse af et erhvervet haglgevær har i samme omgang gennemgået en opdatering.
Med den nye blanket er det vores forventning, at det bliver lettere at få korrekt omregistreret anmeldelsespligtige skydevåben, også når du har solgt et haglgevær, som du dermed ikke længere bør stå som registreret ejer af i politiets registre.