Spring til hovedindhold

Forslag

Ansøg om tilladelse til erhvervsmæssig genopladning

Ansøg om tilladelse til erhvervsmæssig genopladning af ammunition med røgsvagt krudt eller sortkrudterstatning.

Hav følgende parat
I skal logge ind med virksomhedens MitID.
Oplys, hvilket produktionsapparat I benytter til genopladningen.
Oplys, hvor stor mængde I håndterer ad gangen, og beskriv håndteringen i genopladningsprocessen.
Oplys adressen, hvorpå I foretager genopladningen.
Beskriv rummet, hvilket type gulv, vægge, loft, elinstalationer og lamper rummet har.
Oplys, hvor meget krudt der opbevares, og under hvilke forhold det opbevares under, og hvilke rum der støder op til opbevaringsrummet. 
Beskriv konsekvenser og sikkerhedsbarrierer.

Sikkerhed

  • Oplysninger om alarmsystem, evt. AIA-erklæring
  • Kort over området
  • Billeder af opbevaringsforholdene

Ovenstående oplysningerne er kun nødvendige, hvis I ansøger om tilladelse til:

  • mere end 500 g. sortkrudt i fareklasse 1.1
  • mere end 2.000 g. sortkrudt og røgsvagtkrudt i fareklasse 1.3-1.4
  • krudt i forskellige fareklasser
Spørgsmål og svar

Hvis jeres virksomhed ikke har MitID, skal I sende de oplysninger, som vi skal bruge til at behandle jeres ansøgning, som brevpost. Se kontaktoplysninger

 

I skal dog være opmærksom på, at det forlænger sagsbehandlingstiden væsentligt, hvis I vælger at ansøge med brevpost.

Det skyldes, at brevpost øger risikoen for fejl i ansøgningen, at vi skal bruge længere tid på manuel indtastning af jeres data, og at PostNord typisk skal bruge op til fem dage på levering af almindelige breve.

 
Det koster ikke noget at ansøge om erhvervsmæssig genopladningstilladelse. 

Når I har indsendt jeres blanket digitalt, modtager I en kvittering via Digital Post.

 

I kan forvente svar inden for 1 måned.

 

Hvis vi mangler yderligere oplysninger i forbindelse med jeres ansøgning, vil vi kontakte jer. Ellers vil I modtage afgørelsen via Digital Post.

 

Hvis I selv genoplader gamle, brugte hylstre med fx sortkrudt eller røgsvagt krudt, skal I hvert år indsende din fortegnelse til os. Det samme gælder, hvis I benytter eksplosivstoffer til andre formål. Fortegnelsen skal minimum indeholde disse oplysninger:  

  • Eksplosivstoffernes type samt id-mærkning
  • Tilgang (dato)
  • Hvor eller fra hvem eksplosivstoffet er erhvervet (oplys forhandlers navn/CVR)
  • Afgang (dato og formål, fx genladning)
  • Opbevaringsadresse  
  • Hvem der er i besiddelse af eksplosivstoffet
  • Kontaktoplysninger, hvis politiet har behov for at kontakte personen
  • Det skal herudover fremgå, hvilke personer, der til enhver tid er i besiddelse af eksplosivstoffer
I skal indsende fortegnelsen ved af logge på politiets selvbetjeningsløsning på denne side. Vi har lavet en fortegnelse i PDF, som I er velkommen til at benytte. Den inkluderer ovenstående oplysninger. I kan også føre jeres egen fortegnelse i jeres foretrukne dokumenttype, fx Excel, så længe I husker minimumskravene til indholdet af fortegnelsen.
 
Vil I indsende den årlige fortegnelse over eksplosivstoffer

I skal indsende fortegnelsen ved af logge ind på politiets selvbetjeningsløsning på denne side med MitID.

Vi har lavet en fortegnelse i PDF, som I er velkommen til at benytte. Den inkluderer de påkrævede oplysninger.

 

I kan også føre jeres egen fortegnelse i jeres foretrukne dokumenttype, fx Excel, så længe I husker minimumskravene til indholdet af fortegnelsen. Hvad fortegnelsen som minimum skal indeholde, ser I på denne side under "Spørgsmål og svar".

 

Hent forslag til årlig fortegnelse - eksplosivstoffer

Kontakt Tilladelser

Hvis I har spørgsmål eller har brug for hjælp til jeres ansøgning, kan I kontakte enheden for Tilladelser i Politiets Administrative Center.

Se kontaktoplysninger