Eleverne stifter bekendtskab med kendetegn ved forskellige demokratiformer: indirekte (repræsentativt), direkte demokrati og konsensus-demokrati, og får afprøvet deres holdninger i diskussion af fordele og ulemper ved de forskellige typer.
Vi skal se på magtens tredeling, og med udgangspunkt i en autentisk kriminalsag, diskutere eksistensen af en eventuel 4. statsmagt. Eleverne bringes i spil i dialog om demokratiske og grundlovssikrede rettigheder såsom forsamlings- og ytringsfrihed ud fra virkelige historiske begivenheder på Nørrebro: Slaget på Fælleden i 1872 og urolighederne d. 18. maj 1993, hvor politiet skød med skarpt mod brostenskastende demonstranter ude foran museet på Fælledvej.
Eleverne stilles desuden overfor en aktivitet i form af et demokratisk dilemma, der tager udgangspunkt i ytringsfriheden som grundlovssikret rettighed og racismeparagraffen. Eleverne skal med udgangspunkt i et tænkt konsensusdemokrati, forsøge at nå til enighed om straffeudmålingen i en virkelig straffesag omhandlende et kontroversielt udsagn.
Undervisningsforløbet varierer mellem historiefortælling, mini-oplæg, dialog, elevdiskussion og aktivitet.
Vi skal se på magtens tredeling, og med udgangspunkt i en autentisk kriminalsag, diskutere eksistensen af en eventuel 4. statsmagt. Eleverne bringes i spil i dialog om demokratiske og grundlovssikrede rettigheder såsom forsamlings- og ytringsfrihed ud fra virkelige historiske begivenheder på Nørrebro: Slaget på Fælleden i 1872 og urolighederne d. 18. maj 1993, hvor politiet skød med skarpt mod brostenskastende demonstranter ude foran museet på Fælledvej.
Eleverne stilles desuden overfor en aktivitet i form af et demokratisk dilemma, der tager udgangspunkt i ytringsfriheden som grundlovssikret rettighed og racismeparagraffen. Eleverne skal med udgangspunkt i et tænkt konsensusdemokrati, forsøge at nå til enighed om straffeudmålingen i en virkelig straffesag omhandlende et kontroversielt udsagn.
Undervisningsforløbet varierer mellem historiefortælling, mini-oplæg, dialog, elevdiskussion og aktivitet.
Forløbet kan bookes her, eller i menuen nederst på siden.
Demokrati - frihed under kontrol?
- Målgruppe: HF, HHX, HTX, STX m.fl.
- Varighed: 1.5 time
- Maks. antal deltagere: 30
- Pris: 500 kr.
- Eleverne får forståelse af, at et samfund handler om magtforhold og at demokratiet er et resultat af lange historiske processer.
- Eleverne kan diskutere og reflektere over, hvordan demokratiet kan opretholdes.
- Eleverne kan skelne mellem forskellige demokratiformer, og kan identificere fordele og ulemper ved forskellige måder at praktisere demokratiet på.
- Eleverne kan reflektere over samt problematisere demokratiets grundlovssikrede rettigheder: forsamlingsfrihed og ytringsfrihed.
- Eleverne kan diskutere sammenhæng mellem demokrati og retsstat.
- Eleverne kan diskutere demokratiopfattelser og egne muligheder for deltagelse i demokratiet.