Spring til hovedindhold

Forslag

Ansøg om at føre våben og ammunition over grænsen

Ansøg som våbenimportør om at føre våben, våbendele og/eller ammunition ind eller ud over grænsen, for eksempel ved masseindføring. Dette kaldes også ind- og udførsel.

Masseregistrering

Hvis I skal registrere en større mængde af våben, våbendele eller ammunition, som I vil indføre eller udføre af Danmark, skal I anvende arket herunder. Arket har Politiets Administrative Center udviklet i samarbejde med en stor våbenimportør i Danmark og det giver jer muligheden for at registrere alle de lovpligtige informationer ét sted.

Hent arket til brug ved masseregistrering (Excel)
Hav følgende parat
I skal logge ind med virksomhedens MitID.

Oplysninger om sælger

  • Navn
  • Adresse
  • Land

Våbendata

  • Serienummer på både våben og våbendele
  • Våbentype
  • Fabrikat
  • Model
  • Ladesystem
  • Kaliber
  • Pibelængde (målt fra pibens munding til enden af patronkammeret)
  • Våbnets totale længde (målt fra kolben til mundingen)

Oplysninger om køber/modtager

  • Navn
  • Adresse
  • Land

Våbendata

  • Serienummer på både våben og våbendele
  • Våbentype
  • Fabrikat
  • Model
  • Ladesystem
  • Kaliber
  • Pibelængde (målt fra pibens munding til enden af patronkammeret)
  • Våbnets totale længde (målt fra kolben til mundingen)

Godkendelse af indførsel fra modtagerlandet

– Evt. indførsel fra modtagerlandet eller dokumentation fra rette myndighed om, at genstanden ikke er tilladelseskrævende

Spørgsmål og svar
Hvis jeres virksomhed ikke har MitID, skal I sende de oplysninger, som vi skal bruge til at behandle jeres ansøgning, som brevpost. Se kontaktoplysninger

I skal dog være opmærksom på, at det forlænger sagsbehandlingstiden væsentligt, hvis I vælger at ansøge med brevpost. Det skyldes, at brevpost øger risikoen for fejl i ansøgningen, at vi skal bruge længere tid på manuel indtastning af jeres data, og at PostNord typisk skal bruge op til fem dage på levering af almindelige breve.
 
Det koster ikke noget at ansøge om tilladelse til ind- og udførsel af våben.

Når I har indsendt din blanket digitalt, modtager I en kvittering via Digital Post.

 

Vi bestræber os på at behandle jeres ansøgning inden for en til to uger. I perioder med spidsbelastning kan I dog forvente en længere sagsbehandlingstid.


Hvis vi mangler yderligere oplysninger i forbindelse med jeres ansøgning vil vi kontakte jer, ellers vil I modtage afgørelsen via Digital Post.

 

 

 

Kontakt Tilladelser

Hvis du har spørgsmål eller har brug for hjælp til din ansøgning, kan du kontakte enheden for Tilladelser

Se kontaktoplysninger