Østjyllands Politi har hittegodskontor i Aarhus, Randers og Grenaa, hvor du kan henvende dig, hvis du har fundet noget, der ikke tilhører dig, eller hvis du selv har mistet noget.
Nøgler indleveret på Aarhus Politigård, skal afhentes i receptionen (Se åbningstider her), mens øvrige indleverede nøgler kan afhentes på hittegodskontorerne i Grenaa og Randers.
Aarhus Hovedpolitistation Hittegodskontor
Fredensgade 19 A
8000 Aarhus C
Tlf.: 8731 1403
Aarhus Hovedpolitistations hittegodskontors åbningstider
Grenaa Politistation
Nordhavnsvej
8500 Grenaa
Tlf.: 8731 1448
Grenaa Politistations hittegodskontors åbningstider
Randers Politistation
Dragonvej
8900 Randers
Tlf.: 8731 1448
Hvis du har fundet noget eller mistet noget
Hvis du har mistet noget, som ikke er nøgler, skal du sende en mail til OJYL-hittegods@politi.dk.
I mailen skal du skrive:
- Dit navn
- Dit telefonnummer
- Beskrivelse af, hvad du har mistet. Beskrivelsen skal være så præcis og detaljeret som mulig, fx farve, mærke, model, etc.
- Hvor du mistede det (geografi, tog, bus, på gaden, forretning, osv.)
- Hvis taske/pung: var der penge i?
- Hvis tabt mobil: IMEI-nummer (vi kan kun finde telefoner på baggrund af IMEI-nummer, derfor er det vigtigt, at det oplyses i mailen)
- Hvis mistet cykel/knallert: stelnummer og modelbeskrivelse (fx herre/dame/barn/mountainbike etc.)
Vi forsøger at besvare alle henvendelser førstkommende arbejdsdag.
Hvis vi har det, du har mistet, aftaler vi med dig, hvornår du kan komme og hente det.
Hvis vi ikke har det, du har mistet, vejleder vi dig om, hvordan du skal forholde dig.
Du skal regne med at udbetale en findeløn til den person, der har indleveret genstanden.
Hvis du har tabt/mistet nøgler
Vi modtager rigtig mange nøgler. I ekspeditionen i Aarhus står der et bord med alle de nøgler, vi har fået indleveret. Du er velkommen til at komme og kigge i dem i ekspeditionens åbningstid.
Henvend dig der, hvor du har mistet tingen
Vær opmærksom på, at der kan gå noget tid, før politiet får hittegods indleveret.
Hittegods kan kun søges frem i den kreds, hvor det er indleveret. DU skal derfor henvende dig hos politiet der, hvor du har tabt genstanden.
Hvis du har mistet en genstand i toget, kan du efterlyse den på www.dsb.dk. DSB opbevarer hittegods i syv dage. Herefter overdrages det til Københavns Politi.
Hvis du mister en genstand i offentlig institution, forretning eller lignende, bedes du henvende dig der først.
Hvis du mister pas, kørekort og sygesikringsbevis, skal du kontakte kommunens borgerservice.
Hittegods er genstande, som er tabt eller efterladt af en person og derefter fundet af en anden person. Hittegods registreres i den politikreds, hvor det er indleveret, og kan ikke søges frem i systemer af andre politikredse.
Politiet opbevarer hittegods i op til 3 måneder afhængigt af hittegodsets art og værdi. Cykler opbevares dog kun 1 måned.
Hvis ejeren af hittegodset ikke har henvendt sig inden for en vis tid, kan politiet sælge hittegodset på auktion.
Fristerne er:
- Cykler: 4 uger
- Værdi under 500 kr: Op til 6 uger
- Værdi over 500 kr: 3 måneder
Hvis du har fundet noget hittegods, skal du som hovedregel altid aflevere det til politiet inden for 30 dage.
Finder du hittegods på skoler, i forlystelsesparker, forretninger, offentlige transportmidler eller lignende, kan du aflevere det der. Hittegodset kan også afleveres på den nærmeste politistation. Når du afleverer hittegods i form af kontanter, får du en kvittering.
Der er i nogle situationer mulighed for findeløn, hvis hittegodset har en værdi over 500 kr. og hvis ejeren findes.
Der er dog en række situationer, hvor der ikke udbetales findeløn. Se mere på siden om hittegods.
Du kan bestille afhentning af efterladte cykler og knallerter. Vi bestræber os på at afhente dem inden for 15 hverdage.
Vi kontakter dig på det oplyste telefonnummer, hvis du er i tvivl om placering, adgangsforhold el.lign. Hvis du selv har spørgsmål til en afhentning, du har bestilt, kan du kontakte vores servicelevarandør på tlf: 26777720 eller e-mail pol_servicecenter@coor.com.
Det hittegods, som ikke bliver afhentet, bliver solgt på offentlige hittegodsauktioner med jævne mellemrum.
Østjyllands Politis samarbejdspartner er Haderslev Auktioner og på deres hjemmeside, kan du finde datoerne for auktion.
Hvis du har projekter eller lignende, der støtter almennyttige formål, kan du ansøge om at få udleveret cykler til donation. Du skal sende os en mail på ojyl@politi.dk, hvor du beskriver, hvad cyklerne skal bruges til. Vi vil derefter behandle din ansøgning hurtigst muligt.
Politiet kan ikke indgå aftaler med leverandører/private personer om at overtage hittegodscykler, så de kan sættes i stand og derefter sælges.
Politiet udleverer stelnumre til privatimporterede cykler fra udlandet. Udlevering af politistelnumre kan altid kun ske ved henvendelse på en politistation. Husk at rette telefonisk henvendelse til politistationen først for at sikre dig, at du kan få stelnummeret på den pågældende politistation.
Læs mere om cykler købt i udlandet og udlevering af politistelnumre
Det er muligt at lave aftale om afhentning af politstelnumre udenfor normal åbningstid ved at kontakte Østjyllands Politi på OJYL-hittegods@politi.dk.
Telefon: 8731 1448
Mail: OJYL-hittegods@politi.dk
Hittegodskontoret i Aarhus
Fredensgade 19A
8000 Aarhus C
Direkte telefon i åbningstiden:
8731 1403
Hittegodskontoret i Randers
Dragonvej 1
8900 Randers C
Hittegodskontoret i Grenaa
Nordhavnsvej 1
8500 Grenaa