Med udgangspunkt i konkrete kriminalsager, vil eleverne via dialog og diskussion undersøge ondskabsbegrebet og dets definitioner.
Elevernes holdninger og synspunkter kommer på prøve i undervisningsforløbet, der søger at åbne det abstrakte ondskabsbegreb op for eleverne ved refleksion, dialog og diskussion. Vi vil bl.a. se på og diskutere om ondskab kan være iboende menneskets natur og om ondskab alene kan tilknyttes handlinger.
Elevernes holdninger og synspunkter kommer på prøve i undervisningsforløbet, der søger at åbne det abstrakte ondskabsbegreb op for eleverne ved refleksion, dialog og diskussion. Vi vil bl.a. se på og diskutere om ondskab kan være iboende menneskets natur og om ondskab alene kan tilknyttes handlinger.
Forløbet kan bookes her, eller i menuen nederst på siden.
Ondskab?
- Målgruppe: 7.-10. klasse
- Varighed: 1.5 time
- Maks. antal deltagere: 30
- Pris: 500 kr.
- Eleverne kan forklare, hvordan ondskabsbegrebet har udviklet sig over tid.
- Eleverne kan identificere forskellige former for ondskab med særligt fokus på begreberne: idealistisk og dæmonisk ondskab.
- Eleverne kan diskutere og reflektere over, om hvorvidt man kan tale om onde mennesker eller onde handlinger.
- Eleverne kan diskutere og reflektere over, hvad der kan drive mennesket til ondskab.
- Eleverne kan diskutere og reflektere over, hvordan ondskab skal straffes.